سینما | بلاگ

سینما

ساخت وبلاگ
خرید باتری

خرید باتری (انواع باتری قلمی و باتری نیم قلمی) هر آنچه باید بدانید

به گزارش خانه باتری، باتریهای قلمی یکی از متداولترین انواع باتری مصرفی جهان هستند که اغلب برای طیف وسیعی از لوازم الکترونیکی خانگی مثل ریموت کنترلها، ساعتهای دیواری و مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقالهبا انواع باتری سیلندری، به خصوص دو سایز AA و AAA که در ایران بهترتیب به «قلمی» و «نیم قلمی» مشهور هستند آشنا میشویم.

جهت خرید و تهیه باتری قلمی نیم قلمی میتوانید از فروشگاههای معتبر به صورت آنلاین اقدام کنید. با توجه به اینکه باتریهای قلمی در اکثر لوازم برقی و تجهیزات مختلف استفاده میشوند بهتر است قبل از خرید به نوع و برند باتری توجه ویژه ای داشته باشید.

این باتریها از جنسهای مختلفی تولید میشوند که هر کدام مزایا و معایب مختلفی دارند.

باتری قلمی

باتریهای AA یا قلمی حدود ۵ سانتیمتر طول و ۱.۳ سانتیمتر قطر دارند. وزن باتری قلمی ‌بسته به نوع آنها متغیر است و از ۱۵ گرم در باتریهای لیتیومیتا ۳۱ گرم در باتریهای نیکل-هیدرید فلزی میرسد.

جدول مشخصات باتریهای قلمی متداول

 

زینک-کربن
(ZnC)

آلکالاین

لیتیوم

لیتیوم-یون
(Li-ion)

نیکل کادمیوم
(NiCd)

نیکل-هیدرید فلز
(NiMH)

نوع باتری

۱.۵ V

۱.۵ V

۱.۵ V

۳.۶-۳.۷ V

۱.۲ V

۱.۲ V

ولتاژ نامی

۴۰۰۱۷۰۰ mAh

۱۸۰۰۲۶۰۰ mAh

۲۷۰۰۳۴۰۰ mAh

۶۰۰-۸۰۰ mAh

۶۰۰۱۰۰۰ mAh

۶۰۰۲۸۵۰ mAh

ظرفیت در شرایط جریان ثابت ۵۰ میلیآمپر

۲.۵۵ Wh

۳.۹۰ Wh

۵.۱۰ Wh

۲.۸۸-۲.۹۶ Wh

۱.۲۰ Wh

۳.۴۲ Wh

حداکثر انرژی در ولتاژ نامی و جریان ۵۰ میلیآمپر

ندارد

بعضی مدلها

ندارد

دارد

دارد

دارد

قابلیت شارژ

باتریهای قلمی در خانه باتری به دو صورت قابل شارژ و غیرقابل شارژ وجود دارند. در وسایلی که نیاز به تعویض باتری در مدت زمان طولانی احساس میشود بهتر است تا از باتری قلمی غیرقابل شارژ یا یکبار مصرف استفاده شود. اما برای وسایلی مثل اسباب بازیها که میزان مصرف باتری آنها بالا است بهتر است تا از باتریهای قابل شارژ استفاده کنید.

باتری قلمیشارژی:

۱. نیکل-کادمیوم (NiCd)

۲. نیکل-هیدرید فلز (NiMH)

۳. نیکل-روی (NiZn)

۴. آلکالاین شارژی (RAM)

۵. لیتیوم-یون (Li-ion)

۶. لیتیوم پلیمر

باتری قلمی یکبار مصرف:

۱. روی-کربن (ZincCarbon)

۲. آلکالاین (Alkaline)

۳. لیتیومی

باتری نیم قلمی

باتریهای نیم قلمی در واقع همان باتریهای قلمی هستند که با ظرفیت کمتر و در سایزهای کوچکتر ساخته شدهاند. باتری نیم قلمی AAA  ولتاژ یکسانی با باتریهای AA دارند و بهدلیل سایز کوچکتر، معمولا در دستگاههایی استفاده میشوند که بهدلیل محدودیت ابعاد، ضخامت و وزن نمیتوانند از باتریهای AA استفاده کنند. یک باتری AAA معمولا حدود یکسوم باتری AA مشابه خود ظرفیت دارد.

جدول مشخصات باتریهای نیمقلمی متداول

زینک-کربن
(ZnC)

آلکالاین

لیتیوم

لیتیوم-یون
(Li-ion)

نیکل کادمیوم
(NiCd)

نیکل-هیدرید فلز
(NiMH)

نوع باتری

۱.۵ V

۱.۵ V

۱.۵ V

۳.۶-۳.۷ V

۱.۲۵ V

۱.۲۵ V

ولتاژ نامی

۵۴۰ mAh

۸۲۰۱۲۰۰ mAh

۱۲۰۰ mAh

۳۵۰ mAh

۳۰۰۵۰۰ mAh

۶۰۰۱۲۵۰ mAh

ظرفیت در شرایط جریان ثابت ۵۰ میلیآمپر

۰.۸۱ Wh

۱.۳-۱.۸ Wh

۱.۸ Wh

۱.۳ Wh

۰.۳۸-۰.۶۳ Wh

۰.۷۵-۱.۶ Wh

حداکثر انرژی در ولتاژ نامی و جریان ۵۰ میلیآمپر

ندارد

بعضی مدلها

ندارد

دارد

دارد

دارد

قابلیت شارژ

جنس باتریهای نیم قلمی مانند باتریهای قلمی است و لذا این باتریها نیز در دو دسته قابل شارژ و غیرقابل شارژ وجود دارند.

قابلیت شارژ مجدد

عمر قفسه / نرخ دشارژ خودکار

نوع باتری

ندارد

۱۰ سال

لیتیوم-فلز (LiM)

ندارد

۵ سال

قلیایی (Alkaline)

ندارد

۲ تا ۳ سال

روی-کربن (ZnC)

دارد

۲ تا ۳ درصد در ماه

لیتیوم-یون (Li-ion)

دارد

۲ تا ۳ درصد در ماه

نیکل-هیدرید فلز (NiMH) جدید

دارد

۴ تا ۶ درصد در ماه

سربی-اسیدی (LeadAcid)

دارد

۱۵ تا ۲۰ درصد در ماه

نیکل-کادمیوم (NiCd)

دارد

۳۰ درصد در ماه

نیکل هیدرید فلز (NiMH) قدیمی

 

مزایای باتری قلمی  و نیم قلمی

 قابلیت حمل

 وزن سبک

 قیمت مناسب

 برندهای متنوع

 ولتاژهای مختلف

 امنیت مناسب

 سهولت ساخت

 پایداری مکانیکی

 دارای مقاومت بالا

 قابل استفاده در انواع تجهیزات

 دسترسی آسان در همه جا

کاربرد باتری قلمی و نیم قلمی

کاربرد های این باتریها شامل ابزارهای برقی ، تجهیزات پزشکی ، لپ تاپ ها ، دوچرخه های الکترونیکی، انواع ساعت دیواری، ریموت کنترلها، کیبوردها، موسهای بیسیم و کنترل تلویزیون است. همچنین شما می توانید از باتری قلمی قابل شارژ نیز استفاده نمایید تا هزینه های شما در این زمینه به حد قابل قبولی کاهش یابد.

 ساختار باتری قلمی و نیم قلمی

یک باتری قلمی متشکل از آندهای ورق مانند ، جدا کننده ها و کاتدها است که به صورت ساندویچ ، رول میشوند و درون یک قوطی استوانه ای شکل بسته بندی میشوند. شکل گرد باتری فشار داخلی ناشی از واکنشهای جانبی را تقریباً به طور مساوی بر روی دور سلول توزیع میکند و اجازه میدهد تا سلول سطح بالاتری از فشار داخلی را بدون تغییر شکل تحمل کند.

هنگام ترکیب باتری در بستهها و ماژولها ، سطح مقطع دایرهای سلول به ما امکان استفاده کامل از فضای موجود را نمیدهد. در نتیجه ، تراکم بستهبندی سلولهای استوانهای کم است. با این حال ، مدیریت حرارتی یک بسته سلول استوانهای میتواند راحتتر باشد زیرا حفرههای فضایی اجازه میدهند تا خنک کننده به راحتی در داخل سلول در یک باتری گردش کند.

استاندارد باتری

ابعاد
میلیمتر

ولتاژ نامی

ولت

ظرفیت متداول

میلیآمپر ساعت

AAA نیمقلمی

۱۰.۵  در  ۴۴.۵

۱.۵

۵۰۰ تا ۱۵۰۰

AA قلمی

۱۴.۵  در  ۵۰.۵

۱.۵

۶۰۰ تا ۳۰۰۰

 

بیش از ۹۰ درصد باتریهای قلمی جهان از نوع غیر شارژی هستند.

چند نوع دیگر از باتری از نظر ساختار و فنی

باتریهای روی-کربن(ZincCarbon)  قدیمیترین باتریهای خشک هستند که اولین چراغ قوههای الکتریکی توسط آنها روشن میشدند. بدنهی باتریهای روی-کربن از جنس فلز روی است و درون آن از خمیر آمونیوم کلرید (NH4Cl) یا زینک کلرید (ZnCl2) بهعنوان الکترولیت استفاده میشود. از آنجایی که بسیاری از فلزات متداول در تماس با الکترولیتِ نمکی بهسرعت دچار خوردگی میشوند، الکترود مثبت این باتریها از جنس کربن ساخته میشود.

باتریهای آلکالاین (Alkaline) که انرژی خود را از واکنش بین روی و دیاکسید منگنز (Zn/MnO2) تأمین میکنند. البته نوعی از باتریهای آلکالاین با قابلیت شارژ مجدد نیز وجود دارد؛ اما به اندازهی دیگر انواع باتریهای شارژی متدوال نیست. ظرفیت باتریهای آلکالاین به جریان گرفتهشده از آنها بستگی دارد. برای مثال ظرفیت یک باتری آلکالاین سایز AA درصورت استفاده در دستگاهی کممصرف میتواند تا ۳۰۰۰ میلیآمپر ساعت نیز برسد؛ اما اگر جریان افزایش پیدا کند (برای مثال جریان ۱ آمپری در دوربینهای دیجیتال) این ظرفیت تا ۷۰۰ میلیآمپر ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. ولتاژ باتریهای آلکالاین بسته به ظرفیت باقیمانده و بار روی باتری متغییر است.

در مقایسه با باتریهای روی-کربن، باتریهای آلکالاین چگالی انرژی بالاتر (بین ۳ تا ۵ برابر بیشتر) و عمر قفسهطولانیتری دارند.

 

بهترین باتری شارژی قلمی و نیم قلمی موجود در بازار باتری نیکل هیدرید فلز است که اغلب از آهن برای بخش هیدرید استفاده میشود و نیازی به شارژ اولیه ندارند. حتی اگر بهدلیل پایین بودن عمر قفسهباتری یا گذشتن مدت زیادی از تولید آن (و درنتیجه خالی بودن باتری)، نیاز به شارژ اولیه وجود داشته باشد، زمان آن با زمان شارژ در حالت عادی فرقی نمیکند.عمر قفسه باتری به این معنا است که باتری حتی در زمانی که در بسته بندی قرار دارد و هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است میتواند انرژی موجود در خود را از دست بدهد این اتفاق را مدت زمانی که طول می کشد تا باتری انرژی بیشتر از ظرفیت خود را از دست بدهد عمر قفسه ای می گویند. این عمل در دمای محیط در مدت زمان ۳ تا ۵ سال ممکن است رخ بدهد.

ظرفیت باتریهای قلمی NiMH بین ۱۲۰۰ تا ۲۷۰۰ میلیآمپر ساعت متغیر است و چگالی انرژی آنها با باتریهای لیتیوم یون برابری میکند.

اما آنچه باتریهای NiMH را از باتریهای متداول غیر شارژی (مانند باتریهای آلکالاین) متمایز میکند، مقاومت درونی اندک آنها و درنتیجه توانایی تأمین جریان بالا بدون افت ظرفیت برای دستگاههای پرمصرف است.

از مزایا و معایب این باتری ها میتوان به این موارد  اشاره کرد :ظرفیت باتریهای قلمی NiCd به ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیآمپر ساعت میرسد و درصورت شارژ نیمهکاره، «اثر حافظه» ظرفیت آنها را حتی بیش از این نیز کاهش خواهد داد. این باتریها با داشتن نرخ دشارژ خودکار ۱۰ درصد در ماه، عمر قفسهکوتاهی دارند و ولتاژ ۱.۲ ولتی آنها کمترین میزان بین انواع باتری قلمی است.

به صورت خلاصه درباره نیکل هیدرید فلز برای شما مطلبی جمع آوری کرده ایم تا درباره این باتری ببشتر بدانید:

باتری های نیکل هیدرید فلز از انواع باتری های قابل شارژ هستند که الکترود های مثبت از جنس نیکل اکسی هیدروکسید  و الکترود های منفی از جنس آلیاژ جذب کننده هیدروژن  تشکیل دهنده ساختار اصلی این باتری ها هستند.

باتری های نیکل هیدرید فلز تا سی الی چهل درصد قابلیت انبار بیشتری نسبت به نوع دیگر باتری که نیکل کادمیوم است،دارد.باتری های نیکل هیدرید فلز دارای چگالی بالا،جریان دهی بیشترو مقاومت داخلی کمتر است.این باتری ها اگر بیشتر از حجمشان شارژ شوند ممکن است آسیب جدی ببینند زیرا که دمای داخلی آن بالا خواهد رفت در این باتری ها حتما باید از اتصال کوتاه خود داری کرد.همان طور که اشاره شد همچنین باتری های نیکل هیدرید فلز را نمیتوان به مدت طولانی بلا استفاده نگه داشت زیرا که باعث تخلیه انرژی موجو در آنها میشود و باتری به صورت کامل غیر قابل استفاده خواهد بود و اصطلاحا باتری میمیرد.

منبع: وبسایت زومیت

سینما ...
ما را در سایت سینما دنبال می کنید

نویسنده : مینا بازدید : 132 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 9:32

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) ابزاری حرفه ای است که به شما کمک می کند تا به اهداف استراتژی تان دست پیدا کنید. این نرم افزار شما را قادر می سازد تا اطلاعات مشتریان، خصوصا اطلاعات تماس، پروژه ها و فرایندهای تجاریِ در جریان آنها را جمع آوری، مرتب و پردازش کنید و در بخش فروش به درآمدزایی برسید. بنابرین، سیستم های CRM به شما کمک می کنند تا همه ی فعالیت های تجاری را در تمامی بخش های سازمان ردیابی و ارزیابی کنید.

«زندگی بدون CRM در دنیای تجاری به معنی مدیریت و سازمان دهی بیشتر و فروش کمتر است.»

هدف CRM ها قبل از هر چیز تمرکز بر درک بهتر نیازهای مشتریان و شناسایی نیازهای ویژه ی آنها است. این به ایجاد ارتباط بلندمدت با مشتریان و در نتیجه رسیدن به درآمد بیشتر از مشتریان کمک می کند. مشتریان فعلی بالاترین ارزش هر شرکتی هستند، در نتیجه ارزشش را دارد تا با استفاده از CRM وفاداری آنها تضمین شده و کاملا از آنها پشتیبانی به عمل آید.
با استفاده از این تعاریف می توانیم بهتر با CRM آشنا شویم:
• سیستمی که از تمامی چرخه ی حیات مشتری پشتیبانی می کند
• سیستمی که از ارتباطات هماهنگ و مؤثر بین شما و مشتری پشتیبانی می کند
• سیستمی که از مراقبت و توجه به مشتریان در بالاترین سطح پشتیبانی می کند

نرم افزار CRM شامل چه چیزهایی است؟

نرم افزار سی آر ام اکثرا سیستم های واحدی (ماژولار) هستند که شامل انواع مختلفی از داده ها، مانند تاریخچه ی ارتباطات، اطلاعات مالی، سؤالات، شکایات و غیره می شوند. این اطلاعات به رکورد مشتریان در درون ابزار CRM لینک می شوند.

انواع سیستم های CRM

سیستم های CRM معمولا به سه دسته ی ابتدایی تقسیم می شوند:

CRM عملیاتیCRM تحلیلیCRM تعاملی
کمک به به تبلیغات فروش، بازاریابی و پشتیبانی های واحد خدمات مشتریان که «فرانت آفیس» گفته می شود.تحلیل داده ها درباره ی رفتار مشتریان مانند تحلیل کمپین های بازاریابی، جستجوی فرصت های جدید فروش، پیش بینی رفتارهای مشتریان.ارتباط با مشتریان از طریق کانال های ارتباطی مختلف، بهینه سازی این ارتباطات، به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به مشتریان در داخل شرکت.

نمای کلی ماژول ها

اکثر نرم افزارهای CRM شامل ماژول های زیر هستند:

  • شرکا و ارتباطات تجاری
  • فرصت ها و موارد تجاری
  • پروژه ها
  • بازاریابی
  • تاریخچه ی ارتباطات
  • زمان بندی و برنامه ریزی
  • مستند سازی
  • تحلیل و ارزیابی-گزارش ها

سیستم های CRM در لایه های عمیق تر، معمولا اطلاعاتی درباره ی مشتریان و…

  • کسب و کار، معاملات، سفارش ها و فعالیت های آنها
  • رفتار و وفاداری مشتریان
  • تعاملات کسب و کارها (جلسات، ارتباطات ایمیل، ارتباطات رسانه های اجتماعی و غیره)
  • تکمیل وظایف و تاریخچه ی کسب و کار
  • قراردادها، انتقالات مالی و موقعیت معاملات
  • کارایی کانال های فروش را نگهداری می کنند.

مزایای CRM چیست؟

  • ایجاد ارتباطات سودمند از طریق به حداکثر رساندن کارایی تعاملات مشتریان
  • دسترسی به مشتریان حیاتی، دسترسی به اطلاعات در هر زمان و هر مکان، حتی به صورت آفلاین
  • پر کردن جریان فروش (sales pipelines ) با سرنخ های مناسبی که درآمد ثابت به همراه می آورند
  • شناسایی فرصت های جدید، تحلیل عملکرد و معیارهای تجاری و تشخیص مشکلات احتمالی
  • سفارشی کردن سیستم و هماهنگ کردن فرایندهای تجاری و ترجیحات مشتریان
  • ادغام با دیگر راهکارهای مدیریت کسب و کار، اپلیکیشن های دسکتاپ و خدمات وب، برای رسیدن به نمایی کامل و کلی
  • داشتن شریکی تجاری که خدمات حرفه ای در طراحی، پیاده سازی، آموزش و پشتیبانی ارائه می دهد.
سینما ...
ما را در سایت سینما دنبال می کنید

نویسنده : مینا بازدید : 113 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 9:30